Problemy Jakości 2020/08

  • Wykorzystanie wybranych normatywnych systemów zarządzania w instytucjach szkolnictwa wyższego
    W artykule przedstawiono wybrane modele systemów zarządzania opisane w normach międzynarodowych możliwe do wykorzystania w instytucjach szkolnictwa wyższego. Systemy te mogą stanowić bowiem korzystną alternatywę dla obarczonych wieloma mankamentami mechanizmów przyjmowanych przez kadrę kierowniczą uczelni w odniesieniu do kluczowych procesów tych instytucji.
  • Wspomagany komputerowo system nadzorowania jakości produkcji dla wyrobów mechanicznych jako element Przemysłu 4.0
    Wdrażanie informatycznych systemów nadzorowania jakości produkcji, które rejestrują dane produkcyjne (ang. Traceability systems – TCS), staje się ważnym elementem działania firm. Traceability (identyfikowalność) to zdolność śledzenia (rejestracji historii) przepływu produktów na zasadzie rejestracji danych identyfikujących te produkty oraz wartości procesowych, a także odwiedzanych lokalizacji. Odpowiednia funkcjonalność systemów TCS zapewnia o ich efektywności. Prosta konfigurowalność tych systemów daje zaś firmie przewagę technologiczną, ponieważ skraca czas wdrożenia i dołączenia stanowiska produkcyjnego do systemu. Celem artykułu jest określenie pożądanych cech komputerowo wspomaganego systemu nadzorowania jakości produkcji wyrobów mechanicznych w nawiązaniu do idei Przemysłu 4.0.
  • TPM (Total Productive Maintenance) – krok drugi. Prawda o eliminacji zabrudzeń i standardach czyszczenia
    Mieszkanie to azyl każdego z nas. Chcemy, aby było czyste i uporządkowane. Codziennie więc zamiatamy podłogi, czyścimy blaty w kuchni i lustro w łazience. Raz na dwa dni odkurzamy dywany lub myjemy podłogę, a raz na miesiąc pucujemy okna. Dość oczywiste jest, że najpierw ścieramy okruszki z blatów kuchennych i kurz ze stołu, a potem zamiatamy podłogę. Jeśli ktoś robi odwrotnie, polecam chwilę refleksji i … zmianę kolejności. Dlaczego? Bo istnieje grawitacja i okruszki z blatu na pewno spadną na podłogę, ale brud z podłogi nie wespnie się na blat. To, że czyścimy swoją przestrzeń, jest tak samo oczywiste jak to, że powinniśmy dbać o czystość maszyny. Czyszczenie początkowe, o którym pisałam w poprzednim numerze, jest pierwszym krokiem do ustandaryzowanych procedur czyszczenia. Nie wystarczy raz porządnie wyczyścić maszynę i jej otoczenie. Z każdym dniem pojawiają się nowe zabrudzenia. Pajęczyny kleju przy zgrzewarkach, wióry wafli i czekolady przy nożach tnących batoniki, pył z płyt meblowych unoszący się nad głowami. W pracy, tak jak w życiu, nie chodzi o to, aby wiecznie sprzątać, ale o to, aby wyeliminować źródła zabrudzeń i ułatwić sobie czyszczenie. Co więcej, w języku angielskim jest takie oto powiedzenie: „clean to inspect, inspect to detect, detect to correct, correct to perfect, perfect to protect”, co oznacza, że czyścimy po to, aby kontrolować maszynę i identyfikować nieprawidłowości. Zidentyfikowane usterki naprawiamy po to, aby maszyna była w idealnym stanie, a to z kolei chroni ją przed nieplanowanymi postojami, awariami i defektami jakościowymi. O tym właśnie jest drugi krok TPM. W tym artykule nie tylko autor skupia się na roli działów jakości, ale przeprowadza Czytelnika przez proces myślowy będący kanwą drugiego kroku.
  • Z prasy zagranicznej
    Pomiar makrojakości (Pedro Saraiva, Paulo Sampaio, Catarina Cubo & Marco Reis. 2020. “Macroquality measurement: world state of quality and European quality scoreboard approaches and results”. Total Quality Management & Business Excellence 31(9-10).
  • Klub POLSKIE FORUM ISO 9000
    Klub POLSKIE FORUM ISO 9000 wspiera działania.
  • POLAGRA 2020 w nowym stylu
    Targi POLAGRA to wydarzenie o najdłuższej tradycji, dedykowane branży spożywczej i sektorowi HoReCa. To właśnie wyjątkowa atmosfera – obok bogatej warstwy merytorycznej – tworzyć będzie POLAGRĘ 2020.

Problemy Jakości - cały wykaz